Tips för bättre presentationer

8 april 2008 at 11:53 4 kommentarer

Nästa vecka ska jag hålla ett kvällsseminarium om ”Affärskommunikation på Internet” för nyföretagare och nu börjar det bli dags att fundera på innehåll och upplägg. Även om jag kört seminariet förut behöver jag uppdatera materialet och fundera på vad jag kan göra bättre.

I senaste numret av Företagarnas tidning Företagaren ger Annika Eriksson de här tipsen för bättre presentationer:

  1. Ta reda på vem som lyssnar.
  2. Gör en snygg entré.
  3. Koncentrera dig på budskapet.
  4. Ta en paus.
  5. Fånga intresset direkt.
  6. Bjud på dig själv.
  7. Variera rösten.
  8. Titta åhörarna i ögonen.
  9. Prata lagom.
  10. En bra checklista, men jag skulle vilja lägga till:

  11. Spola tråkiga powerpointbilder med mycket text!

Andra bloggar om om , , , ,

Entry filed under: Presentationer. Tags: , , .

Poängsätt dina idéer Heta varumärken hos ungdomar

4 kommentarer Add your own

  • 1. Helle  |  19 maj 2008 kl. 22:27

    Har du hört talas om Pecha Kucha? Jag har missat det fram tills i förra veckan då jag läste om det i en blogg. Jag har inte sett det live men det finns en del klipp på You Tube som man kan lära sig av. Ett klart bättre sätt att hantera power point på 🙂

    Svara
  • 2. Hovrell  |  27 maj 2008 kl. 8:19

    Ja, det har jag läst om, men jag har aldrig sett det i praktiken. Det vore spännande!

    Svara
  • 3. Helle  |  4 juni 2008 kl. 20:36

    Svensk Form bjuder in till en omgång av den japanska
    snabbpresentationsformen Pecha Kucha på Berns i Stockholm – i morgon torsdagen den 5 juni kl 20:20

    Jag kan tyvärr inte själv gå, men ska definitivt försöka göra det någon gång i framtiden.

    Svara
  • 4. Hovrell  |  5 juni 2008 kl. 8:24

    Låter spännande! 🙂 (Men tyvärr kan inte jag heller vara med.)

    Svensk Forms webbplats:
    http://www.svenskform.se

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nyhetsbrev

Prenumerera på e-nyhetsbrevet "När du saknar ord" här.

Twitter

Bloggar just nu

Hovrell Media

april 2008
M T O T F L S
« Dec   Sep »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

