Poängsätt dina idéer

2 april 2008 at 12:03 Lämna en kommentar

Idag har jag varit och lyssnat på Staffan Johansson som står bakom den spännande sajten inkommande.se. Han pratade kreativitet och idéer, och framför allt utvärdering av idéer. Han menar att det är lätt att skapa idéer när man väl har knäckt koden, men det är att välja ut de som är bra om är det knepiga. 99,7 procent är inget att ha, men hur hittar man då guldkornen som man kan ha nytta av i sitt företag? Staffan föreslår ett poängsystem:

  1. Ger idén den efterfrågade fördelen? (på en skala 1-5 poäng)
  2. Hur stor företagsnytta har idén? Kan man tjäna pengar på den? (1-5 poäng)
  3. Vad kostar det att genomföra idén? (1-5 poäng)
  4. Har vi kompetens att genomföra idén? (1-5 poäng)

Minst 15 poäng måste en idé ha, annars är den ingenting att satsa på.

Andra bloggar om , , , ,

Annonser

Entry filed under: Kreativitet. Tags: , , , .

Vikten av att korrekturläsa Tips för bättre presentationer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nyhetsbrev

Prenumerera på e-nyhetsbrevet "När du saknar ord" här.

Twitter

Bloggar just nu

Hovrell Media

april 2008
M T O T F L S
« Dec   Sep »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

%d bloggare gillar detta: