Varför lyssnar ingen på mig?

4 juni 2007 at 10:58 1 kommentar

Lyssna!Svenska Dagbladet startar idag en artikelserie om konsten att lyssna. Vi som jobbar med marknadsföring har ju nästan alltid som mål att få mottagaren att lyssna till det vi har att säga. Men många blir så fokuserade på det de vill marknadsföra, att det glömmer bort de som ska lyssna till budskapet, målgruppen.

Det är så mycket som påverkar mottagarens förmåga att vilja lyssna eller uppmärksamma ett marknadsföringsbudskap. Vad kommer du själv ihåg från senaste veckans marknadsföring som nått dig? Varför minns du just det?

Steg ett handlar naturligtvis om att bestämma sig för vem eller vilka man vill nå. Vilken är din målgrupp? Kvinnor eller män? Unga eller gamla? Företagsledare i vissa branscher? Cykelentusiaster? Det låter självklart, men oftare än man tror missar man att fundera igenom det här. Ett bra sätt att få en bild av mottagaren kan vara att helt enkelt beskriva en typisk person (så typisk det nu går!) i målgruppen, att helt enkelt skapa en ”Johan” eller ”Johanna”.

I nästa steg brukar jag sedan jobba efter några enkla frågor som utgår från mottagaren:

  • Vad vill vi att mottagaren ska veta?
  • Vad vill vi att mottagaren ska tycka?
  • Vad vill vi att mottagaren ska känna?
  • Vad vill vi att mottagaren ska göra?

Att fundera igenom de här frågorna och skriva ner svaren är en bra utgångspunkt när du sedan ska formulera det du vill säga. Om man är flera personer inblandade i marknadsföringsarbetet är det också en stor fördel att vara överens om svaren innan man kör igång…

Andra bloggar om: , , , ,

Annonser

Entry filed under: Kommunikation, Marknadsföring & Reklam.

Tre principer för att skriva säljande 12 principer för kommunikation

1 kommentar Add your own

  • 1. Inger Eriksson  |  7 december 2008 kl. 8:23

    Att lyssna är att ge den som pratar ett utrymme att medvetandegöra inre spänningar och finna redskap för sitt eget välbefinnande
    I.E Pusselgumman

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nyhetsbrev

Prenumerera på e-nyhetsbrevet "När du saknar ord" här.

Twitter

Bloggar just nu

Hovrell Media

juni 2007
M T O T F L S
« Maj   Jul »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

%d bloggare gillar detta: