Tre principer för att skriva säljande

3 maj 2007 at 9:34 3 kommentarer

Min lärare i copywriting Christer Wiklander skriver i Populär kommunikations nyhetsbrev Björns Blandning om reklamlegenden David Ogilvy och hans grundläggande principer. Här kommer några bra tips till dig som vill skriva säljande:

  1. Vad du säger är mer avgörande än hur du säger det. Därför måste du noga välja ut vilket löfte eller erbjudande du ska ge till marknaden, innan du stänger dörren till ditt arbetsrum och börjar skriva.
  2. Lägg fram fakta och fördelar och berätta vad de innebär. Det finns en löjlig och inbiten föreställning att konsumenterna inte är intresserade av fakta. Ingenting kan vara längre från sanningen. Ju mer information du lägger fram, desto mer säljer du.
  3. Var inte buskablyg — gå rakt på sak. Men undvik superlativer, generaliseringar och plattityder. Ge detaljer och fakta. Var entusiastisk, vänlig och minnesvärd. Var inte tråkig. Säg sanningen, men gör sanningen intressant.

David Ogilvy skrev sina teser på 1950-talet, men de håller än, tycker jag.

Andra bloggar om: , , ,

Annonser

Entry filed under: Copywriting, Marknadsföring & Reklam.

Att berätta en historia Varför lyssnar ingen på mig?

3 kommentarer Add your own

  • 1. Jörgen Johnsson  |  2 augusti 2007 kl. 0:57

    Tre riktigt bra råd från Christer Wiklander. Bara att tacka och ta emot. 🙂

    Svara
  • 2. thegoogoodoll  |  10 juni 2008 kl. 21:41

    Jag vet inte riktigt om jag tycker det där håller än idag. Dessutom så ställer tex webbcopy helt andra krav på skribenten än vad ”vanlig” copywriting gör.

    Svara
  • 3. Ofer Maimon  |  10 november 2009 kl. 20:53

    Man kan konstatera att # 3) Knappast är särdeles hipp idag. Merparten av all säljtext över väl snarare överlastad med superlativer och snygga (eller hemska) platityder?

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nyhetsbrev

Prenumerera på e-nyhetsbrevet "När du saknar ord" här.

Twitter

Bloggar just nu

Hovrell Media

maj 2007
M T O T F L S
« Apr   Jun »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

%d bloggare gillar detta: