Japaner…och svenskar!

16 april 2007 at 0:32 7 kommentarer

lolita.jpgH&M ska in i Japan och tar hjälp av IKEA, läser jag i DN.

– Japanerna har utvecklat ett streetwearmode som bygger på att man blandar högt och lågt för att skapa en egen personlig stil. Då ligger våra produkter helt rätt, säger Rolf Eriksen, VD på H&M.

Intresset mellan länderna är ömsesidigt. I Sverige finns en växande grupp ungdomar som klär sig japaninspirerat, lyssnar på japansk musik och är allmänt inspirerade av Japan. (Jag har inga siffror, men ser det på nära håll varje dag…).

I Uppsala samlas ungdomar från hela Sverige på j-konventet Uppcon. I september hålls det åttonde konventet som har plats för två tusen deltagare. I augusti turnerar det japanska bandet Dir en Grey Europa. Biljetterna till konserten i Stockholm släpps officiellt idag. Min gissning är att de kommer att ta slut ganska snabbt…

Läs mer om j-rock på Wikipedia.

Andra bloggar om: , , , ,

Entry filed under: Internationellt, Marknadsföring & Reklam, Musik.

Bloggkartan Mera Japan

7 kommentarer Add your own

  • 1. Mikusagi  |  5 maj 2007 kl. 11:53

    Åh vad hon på bilden är söt!

    Jag hoppas H&M inspireras av det japanska ”gatumodet”.

    Svara
  • 2. Davidow  |  6 maj 2007 kl. 21:48

    Koolt! Japansk mode är riktigt häftig om den utförs rätt. 🙂
    Kul är också att Dir en Grey kommer hit. om jag inte är i Japan när de spelar, ska jag lätt köpa några biljetter!
    (Ironiskt att de kommer hit och spelar samtidigt som jag ska till Japan!)

    Svara
  • 3. Hovrell  |  6 maj 2007 kl. 22:33

    Mikusagi: H&M borde inspireras av det japanska om de har lite känsla för vad som är på gång…
    Davidow: Nu blir jag avundsjuk. Jag vill också åka tillbaka till Japan!

    Svara
  • 4. Dottern din ;P  |  3 december 2008 kl. 11:18

    ”Då ligger våra produkter helt rätt, säger Rolf Eriksen, VD på H&M.”
    Jag sitter och funderar pa om han kunde ha mer fel. Hur kan man tro att nagon med klader fran en affar som finns i varje gatuhorna kan skapa en personlig stil? Rolf Eriksen borde ta sig en funderare.
    I vilket fall sa har ju H&M tagit sig till Tokyo nu och aven mina vanner har i Sendai pratar om det som om det var varldens coolaste affar. Sjalv tycker jag det ar underhallande da jag sjalv hatar mina trakiga klader fran H&M nar jag gar runt och kollar i underbara butiker har.

    Massa kramar fran din Japantjejj ^_^ <33

    Svara
  • 5. Hovrell  |  3 december 2008 kl. 11:33

    Ja, men man kan väl skapa en personlig stil genom att kombinera från olika affärer, allt behöver ju inte komma från H&M! 😛 Jag tycker i alla fall att det är spännande att svenska företag som IKEA och H&M tas emot så positivt i Japan!

    Svara
  • 6. Japantjejj ^__^  |  4 december 2008 kl. 10:07

    Lycka till leverpastejj pa det 😀 Joda, det ar roligt ^_^ Fast jag foredrar fortfarande de roliga japanska kladerna 8D Sitter och funderar pa om jag ska borja jobba pa h&m eller ikea for att fa komma hit igen x3 Fast Masahiro har sagt att jag kan fa stanna ett halvar hos honom och hans kackerlackor ocksa x3

    Svara
  • 7. Hovrell  |  8 december 2008 kl. 15:27

    Hm

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nyhetsbrev

Prenumerera på e-nyhetsbrevet "När du saknar ord" här.

Twitter

Bloggar just nu

Hovrell Media

april 2007
M T O T F L S
    Maj »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

